23.11.15

Att vara eller inte vara - om delaktighet i ett lokalsamhälle som egentligen inte är mitt

Här är jag nu igen. I Valdivia, staden vars tidningsklipp jag studerat in i detalj i över fyra år. Precis som förra gången känns allting redan så bekant, som om jag redan skulle vara en del av det lokala här. Genom tidningsmaterial känns det som om jag skulle ha vistats här i flera år fast jag aldrig egentligen på riktigt vistats här. Känner igen namnen, Parque Saval, Calle Calle, Andwandter etc. Ändå hör jag inte hemma här. Och det är inte utan motstridiga känslor som jag nu befinner mig här igen. Varför just här? Hur hamnade jag här egentligen? Hur blev den här stadens historia en del av min egen? Och hur blev jag så inkommen på en specifik händelse här, utan att känna till helheten? Eller är det kanske just det som är min styrka, att jag inte kände till helheten och därför kunde studera min fallstudie oberörd av allt det andra. Var det därför jag kunde hitta det jag hittade i mitt material? Och hur påverkat min berättelse om det förgångna den här helheten. Har det någon betydelse här och nu och i framtiden hur jag valt att förvalta de historier som är del av min egen? Som sagt, mycket motstridiga känslor och en ödmjukhet inför allt det som omringar mig här.


Igår när vi kom hit och gick till en park där det ordnades en lokal fiskmarknad med mycket program för barnfamiljer kände jag mig väldigt medveten om mitt utanförskap och delvis skyldig till att ha gått och grävt in en historia som egentligen inte är min. Men min första dag på universitetet i stan har kanske ändå fått mig att inse att jag är på rätt plats och att det finns en djupare mening i varför jag är här just nu. Så mycket vänliga välvilligt inställda människor, så mycket diskussioner som känns helt rätta, så mycket stöd för det jag gör. Aldrig har jag tidigare känns detta otroliga intresse och samhörighet inom det akademiska - vi studerar liknande saker, vi har nytta av varandras jobb, ju mer diskussioner destu bättre. Det känns skönt att få komma 'hem'.

Och det är en hel del luncher och diskussioner som de planerat in för mig. Professorn i grannrummet gav mig en bok han skrivit - om olika rationaliteter, ursprungsbefolkningar och företag. Låter som om vi har mycket att tala om där!  Mitt i allt detta arbete ska jag också försöka skriva färdigt en doktorsavhandling. Blir utmanande men väldigt roligt också!

Ha det gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar