18.11.15

Så här inför nya fältstudier - några observationer

Nu har jag suttit en hel kväll (och eftermiddag) och surfat stugor i byn dit vi är på väg. Detta är vad jag hittat; inte mycket. 19 år av konflikt tycks ha gjort sitt, både då det gäller befolkningens intresse att inte marknadsföra sin lilla skatt tsom turistort och villigheten att satsapå turism i en by hotad av industriellt avfall. Nåväl, väntar på att mina kontakter i byn ska hjälpa mig hitta rätt. Så det fixar sig.

Men vet ni, ibland lyser stjärnorna med sitt speciella sken på mig ändå. För tre år sedan råkade mina fältstudier sammanfalla med ett skogscertifieringsmöte. Det mötet kom att betyda mycket för min forskning. Jag hade ingen aning om att det skulle ordnas just precis den veckan jag bokat in för studierna i området men några dagar före avfärd skickade en av mina kontakter mig en officiell inbjudan. Idag hittade jag på Facebook ett öppen evenemang som ordnas på universitetet där jag är gästforskare för att diskustera just den by som jag studerat och dess kamp mot det stora industriavfallet i 19 år. Tänka sig. Dagen efter att vi anlänt till stan ordnas detta. Precis som för tre år sedan tycks jag ha prickat in rätt i kalendern igen. Samma vecka ordnas också en diskussion om 'buen vivir' på universitetet.

Nu måste jag bara komma ihåg och gå och köpa en ny diktofon imorgon. Jag lyckades ju slarva bort den gamla efter mina senaste fältstudier i Uruguay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar