10.12.14

Superstrukturernas dag

Idag har det varit full fart.

Förutom att det var Terra Madre-dag och Slow Food firade utrotningshotade smaker i Oravais (projekt jag varit med och planerat och marknadsfört men pga krock med eget proggis sen inte kunde delta i) så var min kalender full från morgon till kväll.

Jag började dagen men ett seminarium om hur man skapar superstrukturer i sitt liv så att man kan fokusera på det väsentliga och ha tid över för familj och sig själv. Någon gång i mitt tidigare liv hade jag koll på sånt här men sedan antalet barn blev mer än ett och mitt jobb blev allt mer abstrakt har jag tappat greppet om alla sorters strukturer i mitt liv. Synd att jag inte kunde delta på hela seminariet, nu hamnar jag läsa föreläsarens bok istället för att hantera allt som inte är email- och todo-relaterat.

Från Korsholms vuxeninstitut körde jag I ilfart till yles radiostudio i Brändö. Där hade jag äran att få delta in en skojig direktsänd debatt om julhandelns varande. Riktigt roligt faktiskt var det. Ni kan lyssna här:

http://areena.yle.fi/radio/2436804

Sen bar det av, via matbutiken, till dagiset några kvarter bort för att plocka upp herreman, som dessuton skulle ha julfest på dagis på kvällen.

Väl hemma möttes vi av en underbart doft av köttbullar, upphängda tvättade kläder, vikta tygblöjor och en solskensglad baby. Vå nyfunna vardagshjälte supernanny Poppins är så bra att jag ännu nyper mig i armen och tror knappt det är sant. En arbetsbörda stor som Mount Everest har lyfts från mina axlar. ..

Eftersom jag inte behövde använda eftermiddagen till middagsförberedelser så kunde herreman och jag ägna oss åt extracurrikulära aktiviteter: fröknäcke på burk som julklapp till dagistanterna.

Blev lite brått på eftermiddagen men som tur fixade en granne hem äldstingen från eftis just i tid till middagen.

På väg till dagisjulfesten fick vi höra min egen röst i etern. Småjobbigt men ändå helt nöjd med det jag fick sagt under debatten.

Tydligen kan jag få saker att klaffa ibland även utan väluttänkta superstrukturer... men på lång sikt skulle det väl ändå vara bra att ha.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar