31.12.14

Raw chokladkaka som avslutning på ett underbart år!

Den här hinner ni kanske inte testa mera på den här sidan om årsskiftet men den blev så god att jag lovade eftermiddagsgästerna att jag skulle få ut receptet på bloggen. Bättre nu än aldrig...och detta får på samma gång bli min avslutningshälsning på det här väldigt fina året här på bloggen. Vi ses igen nästa år hoppas jag! Kanske jag då kommer mig för att äntligen få struktur på mitt liv och skriva lite mer organiserat, både på bloggen och annanstans... Avger inga löften men ska ändå sätt fokus på det!



Tahini råchokokaka

3,5 dl cashewnötter (blötlagda i över 3h för att bli av med eventuella bismaker)
75g dadlar, även de blötladga så att de är uppluckrade och mjuka
3 msk tahini
3 msk kokosolja
2/3 dl kakao

Kör i blender så att smeten blir slät.

Botten (här kan varieras beorende på hur du vill ha det)
En näve hasselnötter/mandlar
En näve aprikoser/dadlar

Kör i mixer till grovgrynig massa. Tryck ut i form. Jag lägger ett gammalt silikonunderlag i en löstagbar kakform, på så sätt går det bra att skära upp kakan när den är klar men det går också att göra kakan i en pajform. Ställ i kylskåp tills gästerna kommer, eller frys om du behöver få den snabbt kall. Smeten är inte flytande så det är inte nödvändigt, men den är definitivt godare kall.


Njut! 

och

Gott nytt år! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar