7.10.13

Hälsosamma mellanmål

I torsdags blev jag mållös när jag fick frågan om vilka hälsosamma mellanmål som jag kan rekommendera som inte innehåller gluten, mjölk eller socker. Det är ju inte så att jag inte skulle kunna tipsa om några sådana, det är bara det att då vår Eden-lika trädgård de senaste månaderna varit så fullbemannad av nerfallna äpplen så har jag inte behövt tänka längre än vad näsan är lång. Vi har ätit äpplen morgon, middag, kväll, mellan, före och efter måltiderna. Ingen hejd på vårt äppelätande faktiskt. Och fast jag hört att äppel kan få igång fermenteringen i tarmen så har jag ändå inte orkat bry mig om den detaljen, istället har jag tänkt att om de på stenåldern haft tillgång till ett lika produktivt äppelträd så skulle de nog ha ätit så det står härliga till de med. Ack så goda äppel vi haft. Men nu är det snart slut på härligheten och vi förpassas tillbaka till verkligheten. Och egentligen så äter vi inte så mycket mellanmål hemma hos oss, en smoothie här och där, en rå morot medan vi väntar på maten och sedan några hemlagade bakverk på veckosluten. Men där emellan är det riktig mat som gäller. Ändå ger jag mig på att tipsa om några mellanmål som jag tycker är fullvärdiga om hungern slår till på en plats där alla andra alternativ är uteslutna:

1. Mogen avokado: Skär i två bitar och ät med sked. Eller skär färdigt i klyftor innan du ska ut på dina äventyr och ät som en vattenmelon, dvs så att bara skalet blir kvar. Viktigt är att man låter kärnan ligga kvar, då blir inte det gröna innehållet brunt och fult.

2. Kokt ägg: håller utanför kylskåp i en hel dag. Fullvärdigt mellanmål, ännu bättre då man kombinerar det med en rå morot, eller lite gurkstavar.

3. Selleri, morots, paprika och gurkstavar med hummus eller nötsmör (mandel är min favorit, tyvärr onödigt dyrt).

4. Överlopps muffins från veckoslutsbakandet. Bakverken som jag håller mig till innehåller mycket näring, att äta en muffins gjord på ägg, mandelmjöl, bovetemjöl, banan och äppel är inte alls illa. Eller i alla fall så intalar jag mig själv!

5. Smoothies eller avokado-glass. Men dessa gör man ju bara om man har tillgång till en matberedare/mixer just precis när man är mellis-hungrig.

6. Nötter av olika slag, helst inte rostade för då finns det risk för transfetter. Jag brukar ha med en påse med mandlar, cashew, paranötter på mina tågresor till Helsingfors. Fungerar alltid. Sliter dock på magen och tänderna om man inte blötlagt dem innan (vilket jag sällan hunnit göra) så det är inget man ska unna sig varje dag kanske. Dessutom innehåller nötter mycket omega-6 fetter, som kan ställa till det i balansen mellan omega-3 och omega-6 i kroppen (ska vara rätt för att inte skapa inflammationer).

Mycket att tänka på, men visst finns det alternativ!

2 kommentarer:

  1. Kör ungefär allt som du nämnt och ibland blir det också några rutor 85 % choklad. Eller en rulle med ostskiva, nitritfri skinka och paprika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, allt det där (speciellt choklan! :-)) finns med i mina mellanmål också. Ja, förutom osten då, men jag intalar mig själv att den är bara tillfälligt exkluderad.

      Radera