19.4.15

Morotssoppa med nässelknäckis

Vi botar sjukdomar i vårt hus just nu. Jag gjorde följande soppa till lunch, full med nödvändigheter. Till soppan åt vi nygräddat fröknäcke med nässelpulver. Var ute och kollade mina nässelställen och såg att nytt är på kommande så nu gäller det att äta upp allt det gamla. Jippii!

Morotssoppa

5-6 morötter
200 g butternut pumpa
1 lök
Olivolja
1 gurkmejarot ( eller 3 tsk pulver)
Hönsbuljong ( jag har sånt i frysen från tidigare, kom ihåg, jag är ingen vän av buljongtärningar)
Salt
Eko-apelsinskal
1 burk kokosmjölk
1 dl solrosfrön

Koka morötter och gurkmeja (skalad) i bitar i buljong, salt och vatten. Tillsätt pumpabitar efter 10 minuter. Stek lätt lök i olivolja på låg värme. Tillsätt brynt lök, apelsinskal och kokosmjölk. Kolla att allt är mjukt, kör med stavmixer slätt. Bryn solrosfröna i stekpanna utan olja. Strö på fröna på soppan när serverad.

Nässelknäckis

2,5 dl bovetemjöl
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
0,75 dl linfrön
2-3 msk nässelpulver
3 tsk salt
0,5 dl olivolja
3-4 dl hett vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja. Koka upp vattnet och tillsätt. Dela i två bitar, kavla ut mellan två bakplåtspapper (två plåtar). Om smeten är lös kan du bara breda ut på bakplåtspapper med slickepott. Grädda i 200 grader, 15-20 min i ugn tills

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar