13.7.15

Mat på resande fot

Att vara på resande fot med en familj som har specialkost, eller ens riktig mat, är ett gissel. Rastplatserna jag minns från    när jag var barn existerar inte längre. De är ersätta med diverse ABC:n och ...andra ABC:n. Det är hamburgare eller korv som gäller där. Och oftast en och annan godispåse. Jag pallar varken standarden eller tjatet från kidsen på sådana ställen. Så vi reser nästan alltid nuförtiden med matsäck och potta i bagaget. Då kan man stanna lite varsomhelst.

Här två fullgoda alternativ för de som kör mjölk- och glutenfritt och som vill utöka innehållet i matsäcken från gurkstavar, körsbärstomater och blomkålsklasar.

Ålandspannkaka på mitt vis

5 dl kokt ris (ca 2 dl okokt)
2 mogna bananer
2 dl osockrad äppelmos
(1 dl glutenfri havremjölk)
6 ägg
Salt
Några tsk kardemumma
Kokosolja

Mosa bananerna. Blanda alla ingredienser. Häll upp på långpanna med bakplåtspapper. Klicka ut några tsk.kokosolja på smeten. Grädda ca 30 min på 180 grader.

'Gaffelkex' / Scones (16 st)

4 dl  mandelmjöl
2 dl bovete/hirs/havremjöl
1-2 msk psyllium
0,5 dl potatismjöl
1 dl ghee/kokosolja
3 dl vatten
1-2 tsk salt

Blanda ala torra ingredienser. Tillsätt fettet och rör om tills degen är grynig. Tillsätt vatten och låt svälla några minuter. Rulla bollare och tryck ut på plåt, försy med handen och sen med en gaffel. Grädda i ugn på 200 grader ca 30 minuter.  För att få fin färg kan du öka tempen mot slutet och sätta ugnen på grillvärme (ovanifrån).

Gaffelkex är vad kidsen kallar dessa för. Riktigt lyckade tycker de. Idag fick jag hjälp med gafflandet.

Ha det gotigott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar