6.8.14

Kalaset i stan

Vaknade imorse småsur över att ha blivit tvugna att åka hem från blåbärsparadiset mitt i värmeböljan pga stundande kalas. Inte blev det bättre av att mina tafatta försök att göra goda glassar (raw) i muffinsformar totalmisslyckats då jag tog fram dem ur frysen imorse. Man blir inte på sprittande gott humör då ett av barnen kommer och kollar vad mad vridit ihop, tar sig ett smakprov och säger "tycker inte om". Än mindre glad blir man av sånt då man har noll intresse att baka i hett kök, men dessvärre ska ställa till med ett 7-årskalas bara några timmar senare... Nej fy, ingen bra start på dagen. Lägg till att yngsta inte heller gläds över hettan inne i stan utan istället försökt reglera värmen genom oräkneliga nattamningsturer i natt (som slutade i ottan då hon istället började tafsa på föräldrarna på båda sidorna om henne). Nej imorse var jag inte en trevlig husmor, mamma, eller värdinna för långväga gäster.

Låg på soffan vid tio-snåret och övervägde seriöst den lätta vägen till ett lyckat kalas: sockerrusch och köpis glasstårta. Mycket attraktivt alternativ vid det laget. Men så lade jag ut några förfrågningar till kloka vänner på Facebook, och vips strömmade inspirationen in med olika recept etc. Drogade mig med lite mörkchoklad och kaffe och satte i gång, lyssnades på Kjell Westös sommarprat.

Detta var slutresultatet:

Vatten med frysta bär, citronmeliss och mynta, Fruktstänger instuckna i  en ananas, jordgubbsrawkaka, eko popcorn poppade i kokosolja, chicken nuggets rullade i polenta och stekta i kokosolja, nedfrysta vattenmelonbitar.


Det var det kalaset det. Jag utgick ifrån en av de inbjudnas äggallergi och anpassade maten enligt det (utöver socker, mjölk, och glutenfritt). Tårtan (recept hittar ni här: Morotsliv: chokladjordgubbstårta, tack Ila!) gick åt ganska skapligt. Som alltid är det många barn som ratar annorlunda smaker men skulle ändå säga att de åt mer den här gången än tidigare år. Fast egentlien hade ingen tid för mat; det var lek i lekstugan, spring i rabatterna och lite mer avanserade lekar som tre varv runt huset som gällde. Vi avslutade dagen med en chilensk piñata, där fanns det lite gelegodisar faktiskt. 

En lyckad fest -och nu kan sju-åringen få börja spänna sig inför skolstarten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar