26.5.14

Vårstressen i odlingslandet

Jag har varit små stressad över hur snabbt sommaren kom (igen) i år. Man hann ju inte liksom med. Hade tänkt hinna njuta av alla blommande rabatter och i lugn och ro botanisera vad som är riktig rabatt och vad som är ogräs. Nu fick jag istället sätta igång med grovjobbet i ett huj då jag insåg att ogräset sprider sig med himla fart över f.d. ägarinnans vackra skapelse. Ibland känner jag en viss avund till dem som köpt hus där trädgården hunnit förfalla. Jag menar, man kan ju bara förbättra i sådant läge. Här var trädgården i tipp topp skick när snön smälte förra året. Jag visste redan då att den antagligen var i sin vackraste skrud just då. Ingen chans att jag skulle hinna hålla den så vacker, utan Roundup dessutom (som vi alltså hittade i förrådet - vet ännu inte vad vi ska göra av giftet). Men att det skulle bli så tufft att hålla bort förgätmigejjarna och de där gula blommorna vars namn jag inte har koll på (nej inte maskrosor fast även de har gjort intrång på vår gård i år med besked - fanns inte en enda ifjol) hade jag ingen aning om.  Vad ska man gör av med allt ogräs som inte går att äta upp? Komposten är redan full och inte värkar den vara pigg på att förmultna snabbt heller... måste nog lära mig det här med kompostering i något skede...

Nåväl, min verkliga iver i trädgården ligger ju inte i blomrabatten utan i den ätbara delen. I år har jag kämpat med att få mina odlingsrutor inramade i tegelstenar så att jorden inte faller ut ur rutorna under sommaren. Märkte också att grannens goda kirskål är hotande nära våra odlingar, så förutom tegelstenarna fick jag också ta itu med att förnya stenbeläggningen som ligger mellan vår och grannens tomt. Tufft jobb i nästan 30 graders hetta! Är nu smått orolig att tidningspapret inte står emot kirskålstrycket, speciellt inte om sommaren blir regnig. Räknar alltså kallt med att vi hamnar förnya stenbeläggningen igen nästa år.

Men så här ser det ut efter nästan en veckas kämpande:



Mina plantor som jag drev upp inomhus ser inte ut att ha klarat av flytten ut i rabatten alltför bra. Måste också erkänna att jag inte gett dem samma kärlek som fjolårets plantor fick... har ju en baby som behöver den kärleken just nu. Så nu funderar jag starkt på om jag borde ta en tur till en plantskola och skaffa några rediga plantor. Synd att sätta ner så här mycket jobb på en trädgård med dåliga plantor...

Vi får se vad jag hinner med. Nu då allt är ute i jorden ser det ju dessutom ut att bli kallt och ruskigt. Dålig tajmning, to say the least. Men löken ser ut att ta sig, gröna stjälkar på bara några dagar. Så gjorden den även i fjol men sedan avtog tillväxten, undrar varför.

En fråga till mina kloka läsare: Kan man  odla fjolårets charlottenlök? Hur går det till i så fall?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar