28.9.14

Söndagsrecepten

Egentligen skulle jag vilja skriva om gårdagens fina resa (om dock något svajig) över till Västerbotten. Tankarna snurrade på högvarv ännu i morse efter all inspiration från intressanta diskussioner med gelikar och besök på den näst sista Bonden marknad i Umeå, samt ett besök till den nyuppstartade eko/självplocksodlingen Älvåkern. Men vill ni sätta tiden på att dokumentera dagens kockplock i köket istället.

Vi börjar med frukosten. Eftersom jag bestämt mig för att igen bli lite striktare och inte häva i mig alltför mycket av det förkastliga glutenfria brödet så testade jag idag en "mysliblandning" (egentligen fixade jag den för båtresan igår, men där fanns ju ett GF-bröd åt mig så sköt upp mina planer på att bli Glutenfritt-fri med en dag). Blandningen innehöll 3 msk chia frön, 1 msk sesam, 1 msk solrosfrån, 2 msk gojibär, 0,5 msk rönnbärspulver och 0,5 msk nyponpulver. Lite smaklöst, men fyllar sin funktion: man blir mätt. Ska vidareutveckla konceptet lite i framtiden. Sorry, ingen bild, tänkte inte på det så tidigt på morgonen.

Lunchen: 



Vred ihop en lokalmatslasagne a la saison. Dvs använde squash som jag inhandlat på Älvtorget förra veckan,. Stor är den, har jobbat på att äta upp den i flera omgångar nu och ännu finns det bitar kvar. Hade ett paket lammfärs från torsdagens REKO och det var dags att ta itu med den innan den blev gammal. Ville också testa hur det fungerar att göra en "tomatsås" med pumpa (även den från Älvtorget)  istället för en burk tomatkross. Tänkte att pumpa plus tomatpuré möjligtvis kunde framkalla en smak av tomatsås blandad med vitsås. Där tänkte jag rätt. Utan osten, som jag använde på toppen, skulle denna lasagne ha varit både gluten och mjölkfri. Vitlöken (förutom olivoljan och saltet) var väl det enda som kom långtifrån, mammas kolonilott i Mariehamn. Ja och egen oregano hade jag viss också.



Lasagne a la mi

ca 300 g squash (skuren i 0,5 cm skivor på tvären eller längden)
olivolja
500 g lammfärs
1 lök
500 g pumpa
3 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor
salt
oregano
(ost, tror att det går lika bra utan)

Fräs squashbitarna på båda sidorna i olivolja. Fräs lök. Stek köttet och tillsätt löken. Koka pumpan i små bitar, häll bort vattnet men låt det som rinner av senare bli kvar, mixa detta till en puré tillsammans med nerpressade vitlöksklyftor, tomatpuré, salt och oregano. Placera ett lager squash på botten av formen. Täck med kött och pumparöra. Fortsätt så långt ingredienserna räcker. Hyvla ostbitar ovanpå om du anser det vara nödvändigt.

Grädda i ugn på ca 150 g värme i 30 minuter.

Sallad (fick receptet hos Kodials i fredags, men har stött på det tidigare inom Ayurveda):
1 rödbeta
1 gulbeta
1 polkabeta
1 halv citron
olivolja

Riv röda och gula betan. Skiva polkan (man kan väl riva den också men då förlorar den ju sitt vackra utseende). Lägg upp och pressa ner citron, och lite olivolja.

Här är lunchen idag. Lillans smakportion blev en blandning av pumpa och kokade lammfärsbullar. Hon har inte tillsvidare varit så pigg på kött. Idag skyller jag det på vattkoppor (i mun).





Pannkaka med kokos och äppel

Glömde fram mjölkkannan då jag gick ut för att beskära körsbärsträd och andra träd på eftermiddagen. Det vara bara att vrida ihop en pannkaka av den mjölken sen när jag kom in ca 2h senare. Tar inga risker med vår mjölk.

Här var det verkligen "vrida" som var nyckelordet. Ingen bild har jag heller för batteriet till telefonen var just slut innan barnen tog hand om pannkakan. Men ska försöka "höfta" fram receptet:

6 ägg
1 l mjölk (fetaste sorten) (går kanske att ersätta, ska testa det nästa gång - VILL dra ner på mjölken för egen del igen)
3 msk kokosflingor
3 dl bovetemjöl
pikulite salt
kokosolja
3 skalade och skivade äppel
kanel

Vispa ihop ägg, mjöl och mjölk till en jämn smet. Tillsätt kokosflingorna och salt. Olja ugnsplåten med kokosolja (eller använd bakplåtspapper). Häll upp smeten på plåten. placera ut äppelskivorna och strö över lite kanel. I ugn på 180 grade i ca 30 minuter.



Fröbröd

Äntligen har även jag hoppat på fröbrödståget. Hittade ett bra recept häromdagen och modifierade det enligt egen inspiration.

2 dl bovetemjöl
1 dl pumpafrön
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 msk nässelpulver
2 tsk salt
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokhett vatten

Blanda alla torra ingredienser först. tillsätt olivoljan och därefter vattnet. Kavla ut mellan två bakplåtspapper och ta bort det övre (silikon skulle ha varit att föredra - det fastnade tyvärr i ugnen).

Grädda i 150 grader i knappt en timme (håll koll). Låt svalna innan du bryter loss. Gott med advokado på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar