23.7.13

Rödbets- och citrontårta

Jag skulle ogärna gömma in mitt föregående inlägg om sojan. För det är viktigt.

Men jag måste ändå meddela att mina tårt-experiment blivit alltmer avancerade och att jag är rätt så stolt över min senaste kreation:

En bönkaka med rödbets- och citronfyllning:

Rödbets- och citrontårta


En dagen efterbild -för att visa "innehållet". Den var faktiskt goda dagen efter.


Receptet baserar sig på en dubbelsats av grundreceptet för en bönkaka:

6 ägg
3,5 dl kokta vita bönor
125 g blötlagda dadlar
1,5 msk bakpulver
0,5 dl flytande kokosolja
1 dl kokosmjöl
1 tsk vaniljpulver/naturligt vaniljextrakt

Jag tog risken och gräddade dubbelsatsen (dvs med 12 ägg i) i en och samma form, på 200 grader i över 40 minuter (höll inte riktigt kolla, sorry!). Det gick bra. Men kakan blev lite onödigt tjock som ni kan se på dagen-efter-fotot.

Rödbetsfyllning/deko:
2 små rödbetor
1,5 dl blötlagda cashew nötter (lämna bort om ni har nötallergiker på kommande, öka istället på kokosmjölken)
1 burk kokosmjölk (endast den del som stelnat efter att ha låtit stå i kallt i över en timme)
Saften ur en halv citron
5 frysta jordgubbar
5-10 mangobitar (bestäm själv hur mycket sötma du vill ha)
2 msk kokosolja (för att smeten ska stelna).

 Citronfyllning/deko (doseringen kan antagligen minskas, jag hamnade göra dubbel)
6 citroner
3 dl blötlagda cashew nötter
2 burk kokosmjölk (den stelnade)
5-10 mangonbitar
1-2 tsk gurkmeja

Mellan kakdelarna kan man lägga skivade färska jordgubbar och banan. Kanske inte nödvändigt men ger en saftigare smak.

Jag gjorde så att jag bredde ut mellan lagren av rödbets- och citronblandningarna på kakdelarna medan dessa ännu inte hade stelnat. Sedan lät jag dem halvt stelna i kylskåpet innan jag lade dem ovan på varandra. På så sätt plattades inte fyllningen till när tyngden kom på.

Min vision var att spritsa sidorna på kakan. Men tyvärr hade jag fel sorts kokosmjölk för det. Den stelnade aldrig tillräckligt för att lyckas med det. Om man vill spritsa måste man ha en tillräckligt krämig kokosmjölk. Och man måste tajma spritsandet vid rätt tidpunkt då blandingen är varken för lös eller stel.

Resultaten? Var den god? Jag tyckte om den. Dottern tyckte kakan smakade som memma. Sonen skrapade fyllningar. Mannen påstod att den var god. Våra 30 gäster åt med varierande aptit. Vissa av barnen tycktes gilla och be om mer, andra lämnade en stor del av sin kakbit, kanske pga besvikelsen över att den inte smakade som en gräddtårta skall smaka.

Till barnkalaset nästa måndag kommer jag att satsa på en glasstårta. Den hade bättre åtgång i lördags. Ingredienser? Kokosmjölk, banan, vaniljpulver och en massa färska blåbär och hallon. Mumsigt gott! Mer om det receptet i ett annan inlägg (när jag har bildbevis, vi åt upp allt innan jag hann ta bild i lördags!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar