7.4.14

Vid min svans!

...Nu är det vår!!!

Igår krattade jag rent framgården och blev överlycklig att se att det var i grevens tid. Knopparna från en massa (oidentifierbara för mig) blommor är på väg upp. Även liljekonvaljer ... hoppas de klarar av nattkylan som vi säkert dras med länge ännu...

Men det fick mig att skynda på med odlandet här inomhus. Nu har jag två olika tomatsorter i jorden, små majsplantor, bladkål, samt purjo, fenkål, och selleri som ännu inte velat visa sina trynen ovanför jorden.

Idag planterade jag lite solrosor som jag tänkte kunde pryda vår ingång istället för rosenbusken som vi tog ner i mars. Blev också så inspirerad att jag planterade lite kryddor, fast jag oftast brukar använda färdiga kryddkrukor från butiken för min örtagård. Om några veckor blir det squash i kruka och spenat, sallad, morötter, rödbeta, ärter och och bondbönor direkt ut i jorden.

Man blir bara på så gott humör av våren. Oändliga möjligheter! Tänk om det blir en dundersommar som år 2010? Med fukt och hetta? Då kan ju körsbärstomaterna bli riktigt fina i år! Eller allt det andra som kan hända i jorden...

Nu ska jag (eller snarare "Vi" - svårt att komma ihåg att mitt bihang nuförtiden är en helt egen individ, med rätt att bli inkluderad i mina texter) iväg och titta på utrymmen för Slow Foods restaurangdag i maj. Mer om det senare! Dottern vaknade passligt till vår avfärd - det blir bärsjal idag.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar