18.2.13

Hästskandaler och sånt

Så har hästskandalen nått Finland, om nu Lidl räknas med i det finska matutbudet, tveksamt då vi oftast bara pratar om de två stora. Dvs, när nu skandalen även berör den finska konsumenten så kommer det säkert att skyllas på att det ju inte handlar om de finska matvaruhandlarna, utan uttryckligen om den utländska, den som kom in på marknaden för att pressa ner prisen, se nu sen hur det gick... Just det. Men ack och ve, minnet är kort. Det är en knapp månad sedan vi fick veta att juicen från Thailand är producerad under slavliknande (eller rent ut sagt slavaktiga) förhållanden. Debatten går het om tillsatsämnena i vår mat.

Men som jag skrev på min andra blogg (den jag avsluta för någon månad sen, just den...principafastkvinna, det är jag det!) för någon dag sedan så finns det ett knep att bli kvitt de värsta riskerna i matflödeskedjan. Hur då? Inte så svårt egentligen. Genom att hålla sig undan den processade maten i matbutiken, eller ännu bättre håll sig undan matbutiken helt och hållet! Jag har nu satsat på att köpa kött direkt från (den ekologiske) bonden, fisk från saluhallen, rötterna på torget och nu senast andra eko-ingredienser via en matring (tackar den vänliga själ som lät mig ansluta mig till en lokal ring!). Så länge man är beredd att kocka från grunden så kan man också bygga upp sitt eget nätverk av mer pålitliga leverantörer. Ännu mer spännande blir det när Eko-reko experimentet kommer igång. Pga tidsbrist är jag tvungen att följa med utvecklingen på avstånd (annars skulle jag ju förstås involvera mig i detta projekt)  men som tur är rapporterar Maggie på sin blogg vad som är på gång!

Ja och sen tänkte jag avslutna med att upprepa min interaktiva kommentar medan jag kockade middagen ikväll:

Listening to the horse scandal on the news, and 'how families with small children have to buy processed food due to lack of time' . Well, might be that I am a messy cook, but at least there ain't no horse in these homemade milk and gluten free spinach pancakes. Power to the kitchen. Oh, but the spinach is 'eco' from Lidl...should one worry?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar