29.11.13

Vaccinerna, igen

Ila på bloggen Morotsliv har nu skrivit ner de anteckningar som jag också gjorde på vaccinföreläsningen med Linda Karlström för några veckor sedan. Den föresläsningen fick mina egna energifält att slå några volter och lägga sig i sådan obalans att jag bestämde mig sedan för att låta bli att skriva ner vad jag lärt mig här på bloggen. Dumt, jag vet, för det är ju just precis den här sortens information som behöver nå ut till så många människor som möjlight. Men som jag sedan istället skrev så känns det ibland meningslöst att ge sig in på en debatt som man redan känner på sig att alla har en orubblig åsikt om. Så istället analyserade jag informationen jag fått från ett legitimitetsperspektiv.

Men vill ändå säga att jag efter föreläsningen och mitt eget bloggande gjorde en del fördjupade studier i ämnet. Bland annat ville jag kolla upp vad Andrew Wakefield, forskaren som blev utfryst ur den akademiska vetenskapen pga av hans artikel om kopplingen mellan MPR-vaccinet och autism, tyckte om sin egen häxjakt (anser att den viktigaste informationskällan då det gäller marginaliserad kunskap är alltid den som kommer direkt från de marginaliserade). Och jag hade tur, det visade sig att under alla år av domstolsprocess har han inte kunna uttalas sig i ämnet, men eftersom det nu är överstökat så har han kunnat gå ut med sin egen berättelse. Ni hittar en väldigt informativ intervju med Wakefield här:


Det intressanta i den här intervjun, förutom storyn om vad som hände med hans studie från hans eget perspektiv, är att Wakefield själv inte förkastar vaccinerna och deras positiva effekter på samhället, men han understryker att på det sätt de genomförs idag är oförsvarligt och rent ut sagt hälsovådligt. Han förespråkar färre vacciner och enskilda vacciner istället för de kombin som serveras idag i vaccinprogrammen. Han säger också att orsaken till att föräldrar idag väljer att inte vaccinera sina barn har att göra med den osäkerhet som finns gällande vaccinernas biverkningar, och att istället för att jobba för obligatoriska vaccinationer borde staten ta itu med dessa "safety issues". Efter att ha lyssnat på Karlströms presentation lät Wakefield närmast som en vaccin-förespråkare än den galna vaccinmotståndare som han för det mesta porträtterars som i media. Interesting indeed.


Nu lämnar jag igen det här ämnet till sitt eget öde för stunden. Egentligen skulle jag gärna ha bloggat om våra upplevelser på en "pedagogisk bondgård" som vi besökte idag (jag har mjölkat en kossa!), men orkar inte ladda ner fotografier eller samla mina tankar om det vi sett och upplevt. Tar några dagar paus från nätet och slappnar av på stranden med min semesterlektyr: 5-6 böcker om ursprungsbefolkningens världsfilosofi som dessutom råkar klinga väldigt ljuvt i mina öron just nu - balanserar energifälten med en väldigt balanserad världsfilosofi... you may say I am dreamer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar