27.11.13

Stoltheten i att vara kvinna

Nuförtiden vet jag inte längre vad jag kämpar för då det gäller jämställdhet, lika möjligheter, och whatnot i jämställdhetsdebatten. Ju mer jag filosoferar kring ämnet destu mer borttappad känner jag mig. Världen är kanske inte helt svartvit. De värderingar som jag ärvt från tidigare generationer av kämpande feminister känns malplacerade, ja t.o.m. jag själv känner mig malplacerad i debatten över jämställdhet. Inte bara det att jag känner mig grundlurad för att fajten om att uppnå lika villkor i arbetslivet och hemmer inte verkar kunna spräcka glastaken, utan för att den fajten på något sätt känns helt totalt värdelös. En fajt som bara leder till mer stress känns inte längre som något som jag vill hålla på med. Jag vill vara nöjd och glad över det jag är och det jag kommit att bli genom mina egna personliga erfarenheter, däribland erfarenheterna av att vara kvinna. Jag vill inte förneka mig själv glädjen över att vara kvinna, med alla de svagheter eller styrkor det innebär. Och det känns som om jag förnekar mig själv den glädjen om jag sätter upp mål som går ut på att spräcka glastak på manligt territorium. Nej tack, i den fajten deltar jag inte längre.

Istället känns den här zapatistas inspirerade sången/dikten ganska så rätt för mig just nu:





Här några utdrag ur texten, snabbt översatt till svenska:

Yo soy con orgullo mujer - Jag är stolt över att vara kvinna....

"Jag är Maria, jag är Guadalupe, och jag är som alla kvinnor som kämpar, som alla kvinnor som gråter, som alla kvinnor som älskar...."

"...De säger att jag är en kvinna, att jag är dotter av Eva, att jag är arvinge av Malinche, att jag är svag, att jag är skör och allt detta hittar de på för att få mig att se ut som mindre värd, jag vet det redan, det är koloniserande sagor från historien och religionen...".


Hela texten på spanska hittar du här: Con orgullo mujer.

Pudelns kärna: kvinnor som vågar tänka själv och inte låter sig övertygas av förvrängda bilder från historier, kvinnor som vågat bryta sig fria - att inse att man är en del av den rörelsen, oberoende vad man kämpar för, det får mig att känna ett inre lugn och en aldrig tidigare upplevd stolthet: att bara få vara den jag är och våga stå för det - con orgullo mujer! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar