12.11.13

Ett steg närmare målet: Slow Fashion


Mitt mål är att bygga upp en egen hållbarare värld. Jag litar inte på att någon annan gör det för mig så via mina egna vardagsval försöker jag leva upp till den principen så långt det går. På matsidan börjar saker och ting vara något så när under kontroll. Jag har inte blivit självförsörjande men har kommit i gång med trädgårdsodlingar på sommaren och har nu också det mesta ekologiskt och lokalt uppbunkrat i frys och källare inför vintern. När förråden tar slut, eller för att njuta av något utöver dessa basvaror, tyr jag mig så långt det går till de lokala (eko)butikerna/torgförsäljarna. Sen är nästa steg kläder. För att hålla sig varm behöver man kläder och jag ät inte helt beredd att klä mig i gamla potatissäckar... fast iofs om de skulle vara bekväma, varför inte? Skämt åsido. Har nu redan i över två års tid handlat det mesta i klädväg i secondhand shoppar. Det gick bra i Helsingfors där det finns ett överflöd på aldrig använda märkeskläder. Köpte både Parttwo, Inwear och Nanso kläder i exakt min storlek och min smak för en bråkdel av vad de skulle ha kostat annanstans. De här kläderna har varit mina basplagg då jag behövt klä mig lite bättre sedan dess. I den här stan är kvaliteten på secondhand inte lika hög (glad att folk använder upp sina kläder innan de gör av med dem) men istället finns det bra ställen att handla på så om man har tid så hittar man det man söker. Nu då jag är gravid (yjepp det är jag om någon skulle ha råkat missa, har ju inte sagt det rakt ut här på bloggen ännu), hade jag lyckan att få tillbaka nästan alla mina egna mamma-plagg som varit utplacerade hos ett antal kompisar i ett antal år. Igen: exakt min (växande) storlek och min smak, helt perfekt!

Men! Det finns situationer då begagnat helt enkelt inte fungerar. Ylletröjuppköp är en sådan situation. Och både jag och hubben ställdes inför det dilemmat för någon vecka sedan (har inte ännu lyckats konvertera honom till secondhand btw). Vi skulle ha varsin ny ylletröja. Kriteriet var: BASPLAGG. Något som går att använda LÄNGE, vilket ju betydde att också kvaliteten borde vara hög. Men ser ni nej. Något sådant hittade vi inte i denna stad. Jag hade turen att hitta en ylletröja på rea (i fel storlek) på Esprit och den fick duga, allt annat i stadens butiker uppfyllde inte mina kriterier. Hubben fick vänta på sin tröja tills jag varit till metropolen och dragit igenom centrumbutikerna där. Men det som slog mig i den här väldigt ansträngande shoppingyran var det att varför finns det inte en lokal stickfirma som tar emot beställningar? Jag skulle vara beredd att betala ganska dyrt åt någon skicklig stickare (jo hej mamma, du är bra, men nu tänker jag mer i business termer här), med stickmaskin och allt som skulle ha några basmodeller för både herr- och damtröjor/koftor som sedan stickas på beställning. Gärna av lokalt garn från lokala får. Varför finns det inte en sån butik i den här stan? Anyone, anyone?

Citatet ovan är taget från Slow Fashioned. Mycket intressanta skriverier där, tror de får åka in på min blogglista för de platsar definitivt som kost för färden mot mitt personliga hållbarhetsmål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar