26.7.15

Båtobservationer

Vi har åkt fyra (kryssnings-) båtar på mindre än två veckor. Båtar är flytande faror för de som har en tendens att bli beroende av olika substanser. Tobak, alkohol, snus, spel och ... socker i alla dess former.

Igår blev jag mer än vanligt ledsen på båten. Inte bara för att jag för första gången på över fyra år föll för frestelsen och köpte annat än >70% choklad i taxfreen ( glutenfri lakrits). Ångrade mig redan efter första godisbiten, efter att vi ätit halva burken slängde jag resten. So not worth it... jag var trött och hade tappat mitt fokus efter så många dagar på resa...
Men det som gjorde mig riktigt ledsen var att se för fjärde gången på två veckor följande scenario utspela sig:
1. Båten lägger ut ur hamnen.
2. Tax freen öppnar.
3. Små barns (vi talar ungar yngre än två år gamla) händer fylls med diverse tax free godispåsar och lekrumsglassar och sockerhaltiga drycker.
4. Barn springer på väggar, i taket, runt runt i cirklar på dansgolv och andra öppna platser. Slår varann, tar saker av varann. Ja, de beter sig som om de vore förryckta helt enkelt.
5. Barn stortjuter.
6. Föräldrar beter sig illa mot sina egna barn, ryter, skriker, drar dem i kläderna, försöker frenetiskt hantera sina stackars barn som fått i sig en härlig cocktail av fruktos/glukossirap, azo-färger, socker, och annat scheiss som deras kroppar inte kan hantera.
Och jag vill bara ta och ruska om föräldrarna och säga att hur täcks de. Hur  täcks de först köpa allt detta gift åt sina barn och sen bli arga på dem när de inte klarar av att uppföra sig. Jag blir bara så ledsen att det ska vara så här. Båten är tillräckligt utmanande för de små utan sockret och annat skit.
På båten är jag den värsta sockerpolisen mina barn kan tänka sig (förutom idag då med den där onödiga lakun...). Det är nej till godisbingo, nej till discot med godisregn och nej till ville-viking-godisryggsäcken. Mina barn hatar mig på båten. Men ännu argare skulle de antagligen vara om deras mor betedde sig som ett odjur mot dem när de inte klarar av att bete sig som folk när godiseffekten slår in. Jag har sån lust att säga åt dessa föräldrar: sluta bete er som idioter, det är ju ni som köpt ut giftet åt era kids. Men det gör jag ju inte. För man lägger sig inte i andras beroenden på offentlig plats. Det räcker att ta hand om de egna och den egna beroendegenen.

Skönt att inte behöva resa med båt på en god stund framöver....för det är verkligen en utmaning att mind my own business i den omgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar