28.6.16

Invasion!

Jag hade först den brilljanta idén att odla rädisor på öppet land i år. Eller ja i odlingslådor täckta med plast i början av våren, sedan utan när det blev för varmt. Det svärmade av vita små kryp där i början av juni. Jag hade så mycket annat för mig just då att jag inte hann med. Sen lärde jag mig att det var något som heter kålmal. Sen åt malen upp ruccolan också.

Jag hade också den brilljanta idén att täckodla med gräsklipp. Det skulle ge fukt åt odlingen och kväve som gödsling till plantorna. Lat som jag är tyckte jag det lät som en vettig kombo, där slapp jag vattnandet och gödslandet i ett! Never again people, never again. Nu har jag världens värsta snigelinvasion. Överallt där gräset låg.... Bläh! Har plockat småsniglar hela midsommarnatten.  Gissa hur roligt det var. Stod där i midsommarkjolen och plockade och plockade.
Märkte inte hur myggorna hade midsommarfest på mina ben. Minst 100 bett per ben. Verkligen vackert alltså.

Fortsatte hela kvällen igår - då fattade jag att skydda mig med ett par gamla trädgårdsbyxor. Och idag stod jag där igen, iklädd jeanskjol. Att hon aldrig lär sig alltså! Myggor och sniglar, precis överallt.

Nu är det inte mördarsniglar eller dessa vedervärdiga hussniglar. Hussniglarna har jag gott om också, men de har hittills hållits mest i blomrabatten. Googlade och tror att det jag har i grönsaksodlingarna handlar om åkersniglar. Men de är mini mini (ännu...). Jag har nu plockat bort så mycket täckgräs som jag kom åt. Slängde allt i en stor soppåse och in i roskisen. Ska ännu plocka i jordgubbslandet imorgon. Sen blir det att strö aska över allt så att de försvinner. Hoppas det inte blir regn nu på några dagar.

Kålen är värst utsatt. De gillar tygligen kål, speciellt då den ligger under en fiberduk (ja för utan fiberduk så kommer ju kålmalen och lägger ägg....) så det blir varm och fuktigt och de kan äta ostört hela dagarna där. Kålrabbi är en favorit. Och Grönkål. Men visst lät de sig smaka på fänkålsplantorna också. Och salladen, och de har ätit upp massor av bönplantor.

Det som stör mig mest är att jag var och strödde ut gräsklipp ovanpå täckodlingen som jag experimenterar med asp-flis på. Alltså va-f*n tänkte jag med? Ingenting givetvis, min hjärna satt fast i forskningen som vanligt... Nu då jag var och grävde bort gräset hittade jag sniglar under flisen som var i storlek av en tumme, svartvita var de. Vet inte om de är en större variant av ängsniglarna, för de fanns det också av. Hittade inget då jag googlade dessa. Har inga bilder heller för jag är så förkrossad över förstörelsen just nu att jag inte ens kommit på tanken att dokumentera med bildbevis.

Jag som varit så lycklig över att vi inte har äckelpäckel mördarsniglar som de har på Åland. Snäcksniglarna har jag kunna leva med och plocka bort lite åt gången av. Men dessa små jäklar, alltså nääeeej! De äter allt och de äter snabbt. Inget för en halvstressad småbarnsmamma som har hjärnan instoppad i forskningsprojekt och matlagning hela tiden.... Hinner inte med.

Nu är jag ju rädd att sniglarna är här för att stanna. Jagblir knappast av med dem så lätt när de nu tagit över. Plötsligt känns det som om kålmalen inte var så värst farlig...den försvinner ju om man bara låter bli att odla kål... men dessa sniglar!! Vik hädan! Ni är inte välkomna hos oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar