26.12.15

Jul i syd

För att inte låta döden och misären (se senaste inlägg) ta över här på bloggen skriver jag ett snabbt inlägg fast jag egentligen inte har tid.

Julen kom och gick. Den var het. Igår på juldagen förskräckligt het. Vår julmat var traditionell enligt vår familjs traditioner: förrätt skaldjur i ugn (locos och machas a la parmesana) - glad att se att två av mina barn är riktiga gourmander och älskar dessa delikata småkryp från Stilla Havet. huvudrätt bestod av fisk och färska sallader. Efterrätten var sedan nnågot tyngre: risgrynsgröt med sviskonsoppa (som jag lärde mig att är en traditionell finlandssvensk maträtt när jag googlade receptet).

Julbocken flög förbi med sina renar. Han hade använt så mycket tid där uppe i norr att han hade varken tid för skorstenar eller snapsar och julsånger hemma i soffan (eller kanske ville han undvika den extrema hettan?). Istället såg vi hans kälke som ett ljus på den mörka himlen vid midnatt och barnen svor på att de såg åtminstone en säck med julklappar falla ner från hans ekipage. Magiskt, eller hur?

Förtrollade av upplevelsen hittade sedan barnen sina paket under granen efter att de varit ute en stund och kollat in stjärnorna och meteoriterna. Där fanns, enligt mig, paket i överflöd, men när alla paketen var öppnade och julefriden infann sig kändes det ändå helt passligt. Ingen hysteri hos oss. Och det är väl bra för nu börjar konststycket att lyckas packa ner alla dessa ting i två rinkor och en vagnväska - som redan från början var överfulla med stuff. Utmaningar, utmaningar.

Snart är vi tillbaka i norr, i vinterkylan och i midvintermörkret. Men det säg att ni går mot bättre tider... glad att slippa denna hetta, igår var det minst 35 grader och jag är inte gjord för sånt. Stackars familj... gick och drog ett kyligt lakan över mig för att bespara dem.

Ha ett gott slut på året alla ni där ute i cyperspejsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar