15.12.13

Julkaka och julischoklad på quinoapuffar

Sådär, har nu sovit bort lite jetlag, städat bort höstens golvssmuts och sedermera landat i köket, precis som sig bör innan jul. Skönt att få händerna i smeten igen efter lång tids uppehåll. Kan inte förneka att det det också var skönt att låta min haltalotta svärmor ta hand om hela köksruljansen medan vi var där. Den kvinnan kan laga god mat på kort tid, trots brutet ben i gips. Har mycket att lära mig av henne, men tillsvidare tackar jag bara och tar emot. Det har hon också en gång i tiderna gjort. När min man var liten skötte hans farmorsmor om matlagandet hemma hos dem (jovisst, goda gener på den sidan om släkten, eller kanske det är maten...). Vi lade in en förfrågan om hennes tillgänglighet i mars-månad här hemma hos oss, men vi kom fram till att det blir problem med visum och sånt (egyptiska farmodern, ni vet) då svärfar inte kan komma och hämta henne innan juli. Så vi får klara oss utan den hjälpen i vår.

Men som sagt, nu då jag landat i köket och återupptagit min hobby, dvs att hitta på nya kakrecept, så vill jag gärna dela med mig mina senaste påhitt: en chilenskinspirerad julkaka, något mellan en mjukpepparkaka och frukt- eller dadelkaka och julischoklad (inte helt sockerfri då den är gjord på 70% köpischoklad)

Kolla in pinnsoffans julöverdrag: en filt från Cusco, Peru och en bordsduk från Uyuni i Bolivia, båda införskaffade hösten 2001 men på två olika äventyr, those where the days!


Julkaka

5 ägg
180 g dadlar
1,5 dl vatten
0,5 dl russin
1 dl finhackade dadlar
0,5-1 dl handkrossade valnötter
1,5 dl smält kokosolja
1,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
1,5 tsk bakpulver
(några torkade aprikoser/trorkade äpplen, klippta i små bitar)
1 tsk nejlika
1,5 tsk kardemumma
2 tsk kanel
1 tsk pomeransskal

Vispa äggen pösigt. Koka dadlarna (180g) och vattnet tills dadlarna löser upp sig, mixa till slät smet. Tillsätt kokosoljan till dadelmixen och blanda ihop med äggen. Blanda ihop alla torra ingredienser, inklusive kryddorna och tillsätt dem sedan till äggsmeten. Blanda till sist i de torkade frukterna och nötterna. Grädda i form smord med kokosolja i 180-200 grader i ca 60 minuter (tills hela kakan är stel). Låt svalna innan du stjälper upp.

Den här kakan, precis som den chilenska varianten har en tendens att falla sönder. Det är inte fel på receptet eller hur du tillagat den - det "hör helt enkelt till"!



Om ni undrar var de där bruna blommorna bredvid kakan är så kan jag berätta att det var också ett nytt julchokladexperiment. Här receptet:

Julischoklad

200 g >70% choklad
0,5 dl kokosolja
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
1 dl quinoapuffar
10 handkrossade pecannötter
4 aprikoser

Smältchokladen och kokosoljan (vi har en chokladfondue, annars i en skål i en kastrull med hett vatten). Blanda i övriga ingredienser. Låt kallna lite innan du häller upp i iskubsform av silikon. Ställ i frysen/kylen. När de stelnat kan du fortfarande uppbevara i kylskåpet, annars har de en tendens att smälta.

Imorgon gör vi socker, gluten, och mjölkfria pepparkakor. Stay tuned!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar