22.5.13

Körsbärsträd och igelkottar

Känns som om jag inte hinner något alls just nu. Igår somnade jag medan dagens mat puttrade på spisen. Som tur hann jag berätta om min lilla köttgryta till hubben innan John Blund tog mig med ut på äventyr. Imorse grejade jag kirskålen som vi plockat med barnen igår, och brände mig på nässlorna som vi också hittat. Skickade iväg övriga familjen till dagis/jobb och tog sedan ett varv med vattenkannan i trädgården innan jag lastade bilen full med smutstvätt och åkte in till stadsresidenset för att jobba/tvätta. Det är effektivt att jobba utan internet. Fick t.o.m. några rader skrivna under dagen. Nu ligger jag bara efter med ett avsnitt i min strikta tidtabell. Månne jag får det gjort imorgon?

Nåväl, blev glad idag att se att vi har ett körsbärsträd i full blom på framgården. Hade inte märkt det tidigare. Blev också glad att se att två av mina chili-plantor bär frukt! På kvällen kom sommarhyresgästen: igelkotten. Jag har blivit ombedd av tidigare ägare att se till att den får mat. Nu är jag osäker, vad äter de? Hon sa att hon matat djuren med kattmat. Men jag är fundersam. Kan sådan industriframställd smörja faktiskt vara bra för en igelkottsmage. Hubben googlade och kom fram till att frukter är bra, bl.a. melon och äppel. Och igelkottar äter sniglar. Hurra! Just som jag gått och funderat på om det kan vara hälsosamt att begränsa snigelstammen på konstgjord väg så kommer lösningen som på beställning.

Ska bli roligt att se om vårt igelkottshus inrymmer mer än en kotte denna sommar. Barnen kommer att bli förtjusta.

Glad är jag också att våra finska kottar inte är av den sydamerikanska sorten som lär skjuta pilar med sina taggar. Nej, våra kottar är ju för det mesta bara mysiga.

Förresten, var det inte mjölk de brukar dricka? I alla fall i sagornas värld.

Nu kallar John Blund. För mycket svammel fyller spalterna här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar