Det är inte lätt det här
med att förespråka alternativen. Det är många som kämpar idag inom
jordbrukssektorn. På tok för många. Det här har väldigt lite att göra med hur
mycket de satsat och hur bra de klarar av att sköta sin gård. Det har däremot
väldigt mycket att göra med de större strukturerna för det moderna jordbruket.
Tillväxtfokuset, låneberoendet, låga matpriser (konkurrens från utlandet) och
ett stödsystem som inte gynnar småbönder är alla faktorer som gör det väldigt
svårt att få lönsamhet i smågårdar idag. Många knäar. Det går inte att bortse
från det. Och det vill jag inte heller göra. Må detta stå klart för den
kritiske läsaren. Jag ÄR medveten om utmaningarna. Men fortfarande fascineras jag
av att trots den synbara alternativlösheten och utmaningarna så finns det
tendernser i nutiden som tyder på att något nytt håller på att ta form. Vad är
det som som håller på att hända? Hur uppkommer nya alternativ i
alterntivlöshetens tidevarv?
Här stöder jag mig en del
på min tidigare forskning om 'territorial movements' i Latinamerika. Jag
vill tillägga att jag använder ordet 'territorial' istället för 'social'
väldigt medvetet, för att signalera att det inte enbart handlar om
sociala processer utan att människan och naturen samverkar i sin organisering
och det är också det som utgör styrkan i själva mobiliseringen. I mina studier
om territorial movements rör jag mig både på det materiella och imaginära
planet i min analys över vad som gör att sådana rörelser uppkommer och klarar
av att utmana rådande strukturer. Jag menar att rörelsen kan enbart vara stark
om den är dels medveten om sina egna drömmar (imaginära) om vilken sort värld
den är med och bygger; och om den dessutom har de materiella förutsättningarna
att bygga en sådan värld. De ekonomiska relationerna kommer att
definieras utifrån drömmarnas värld, utifrån vilken värld som kollektivet vill
leva i. Men utan materiella förutsättningar har inte dessa drömmar en chans att
förvekligas. Det måste finnas ett samspel mellan drömmar och materialitet. Mina
egna observationer och tidigare forskning om bl.a. de landlösas rörelse i
Brasilien tyder på att mycket av det interna arbetet i 'territorial movements'
handlar just om att bygga upp det här samspelet, det är det som gör dem starka.
Nu tillbaka till
alternativvärlden här hos oss i Norden, den som handlar om omställning till ett
regenerativt jordbruk som tar hand om jorden, gör den hel igen istället för
att (för-)bruka den. Här ser jag väldigt lite av den kollektiva
strategiska politiken som jag är van att se och höra om i de latinamerikanska
rörelserna men tendenserna är fortfarande de samma: en strävan att återkoppla
till naturen, att frigöra sig från beroendet av ett system som förtrycker och
förstör och istället skapa platsbundna förutsättningar för liv, för cirkulation
av liv i naturen som människan är en del av. Så för mig ter det sig naturligt
att studera de här rörelsernas inre motivation: finns det belägg för att kunna
påstå att även dessa organisationsformer agerar utifrån drömmar och drömvärldar
som bryter med berättelsen om evig linjär tillväxt, som bryter med
separationen mellan människa och natur, och som bryter med hierarkiska
(marknads-)relationer och som istället bygger på nygamla former av sociala och
territoriala relationer?
Om det är så att
alternativen bryter med mycket av det som finns inom nuvarande system så kan
inte de utvärderas på basen av hur väl de mäter sig med den konventionella
modellen, hur attraktiva de är utifrån den konventionella modellens
underliggande motivationsfaktorer. De fungerar inte inom de
motivationsrelationerna, utan de bryter med dem. Det handlar inte om att
maximera den monetära vinsten, utan att skapa förutsättningar för liv. Hur vi
ser på fattigdom och misär kommer att totalt omkullkastas om vi i slutar se på
jordbruk som monetära produktionsenheter som ska maximera vinsten och istället
börjar värdera bondens insats utgående från hur bra hon eller han lyckas
återskapa förutsättningar för liv. Här vill jag genast påpeka att jag nog ser
att det monetära är en del av helheten eftersom jordbruksföretaget fortfarande
måste gå runt ekonomiskt för att kunna forstätta skapa förutsättningar för liv.
Frågan är snarare (just nu) hur mycket vinst som ska skapas, och under
vilka premisser ett regenerativt jordbruk överleva.
Här vill jag inflika att det här betyder att det är helt naturligt att den här sortens jordbruksföretag inte lever på inkomster från matförsäljning allena. Eftersom matproduktion i småskalig skala gjorts olönsam i dagens system så kommer det att vara fruktansvärt svårt för den enskilda bonden att kunna skapa sådana premisser att företaget hålls flytande bara på basen av vad som är kommersialiserbart just nu. I brytningsskedet är alltså kompletterande verksamhet en naturlig del av alternativen. De ska inte ses som ett bevis på att alternativen inte har en chans att lyckas. Istället ser jag att användningen av lönearbete, leader-finasierade projekt, 'green care', volontärarbetare (wwoofare), och det att man erbjuder avgiftsbelagda kurser i det man håller på med som förutsättningen för att de här alterntiven ska kunna uppkomma just nu. Tack vare sådana initiativ kan företagen hållas på fötter medan nya former av människo-natur-relationer fortsätter att ta form.
I långa loppet, bortom brytningsskedet så handlar lönsamhet om andra sorters relationer än enbart vad balans-och resultaträkningen ger i handen. När ett lantbruksföretag
byggs upp utågende från att skapa förutsättningar för liv istället
för profit så kommer hela organisationsstrukturen och 'tekniken' som
används att se helt annorlunda ut. Det blir mindre tryck på att kontinuerligt växa
(och därmed tryck på att vara beroende av lån) om hela jorbruksmodellen bygger på cirkulära
system i naturen. Jag ser att permakultur och regenerativt jordbruk drar nytta
av cirkulära system som existerar redan i naturen av sig själv och därför
skapas förutsättningarna för att frigöra sig från många externa
beroendeförhållanden. En sådan form av jordbrukande minimerar således beroende
av externa aktörer som tillför jordbruket foder, gödsel, bekämpningsmede,
bensin, och dyra eldrivna maskiner men som också gör bonden sårbar för exerna
chocker från prishöjningar och störningar i råvarutillförseln från den globala
marknaden. Det skapas resiliens. Platsbunden cirkuläritet skapar resiliens. När
designen och tekniken stöder cirkulära system och skapar förutsättningar för
återskpande av liv i alla dess former uppstår resiliens helt naturligt.
Det vackra är att det är enbart resiliens som ger alterntiven makt att utmana rådande system. Ur resiliensen, eller den inre självorganiserande styrkan, kan kollektiva processer börja ta form, precis som de gjort i Latinamerika. Vi kan få en 'politics from
below' så snart alternativen växer sig tillräckligt starka här hos oss, så
snart de har tid att organisera sig, att skapa allianser mellan olika
platsbundna verkligheter, s.k. translokala nätverk av rörelser som kräver en
förändring. Men kravet om förändring kan inte bestå av utopier i alternativlöshetens tidevarv. Förändring kan enbart födas ur rörelser som kan påvisa att
alterntiven redan existerar, att de inte är utopier utan att de faktiskt
fungerar och inspirerar till nya organisationsformer bortom den värld vi blivit
vana att leva i. Det är där drömmarna möter det materiella som nya världar skapas, där alternativen bara genom att vara det de är kullkastar alla teorier om vad som borde vara. Det är där i de processerna som nya världar uppstår, världar som inger hopp i alterntivlöshetens tidevarv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar