2.7.13

När som sädesfälten böjer sig för vinden

Vårt land är berikat med mycket odlingsareal. Tyvärr är största delen odlingar som jag stött på längs med våra vägar av typen sädesslag eller ryps.

Som glutenkänslig (och en ryps-skeptiker, det mesta går ju åt till margarinproduktion) tycker jag det här är problematiskt för lokal självförsning. Jag brukar fråga mig om vi i Finland skulle äta mer grönt om våra odlingsmarker bestod av mer grönt.

Så en dag på vägen upp till sommarstugan föll mina ögon på ett annat slags odlingsfält, ett fält fyllt av (för mig oidentifierbara) grönsaker. Så bra, tänkte jag, äntligen lite diversitet i våra grödor. Det gör gott. Tills... på vägen hem från stugan och jag möttes av ungefär den här synen:


...står nån jävel där och böjer dem tillbax.

Är det faktiskt så att man inte kan odla grönt utan besprutning? Vad skulle det krävas för att bönderna skulle sluta spruta? Mer arbetskraft? Högre priser? Annan inställning?

Jag äter gärna grönt. Och mycket sådant, lokalt producerat. Men salladsdressingen väljer jag helst själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar