20.4.15

Mitt rörliga bibliotek av olika matrelaterade böcker

Då jag håller kurser brukar jag också ha med mig några av de böcker som kommit att betyda en hel del för mig i min egen matresa.

Efter lördagens kurs i Närpes fick jag en förfrågan om vilka böcker det var jag hade haft med mig. Tar nu tillfället i akt och skriver ner några ord om dem alla här. Jag har några till men orkar inte plåta dem just nu.


Maria Emmerich: Secrets to a healthy metabolism: En bok om hur olika hormoner och organ i kroppen fungerar, vilka näringsämnen de behöver och varför en kost utan vete och socker stärker kroppens egna funktioner, eller återställer dem.


William Davis: Wheat Belly (heter Brödberoende på svenska). Om du vill fortsätta älska ditt vetebröd, läs inte denna. Men om du är intresserad av att förstå varför vete plötsligt blivit världen mest hatade sädeslag och varför en massa människor plötsligt märkt att de mår bättre utan gluten i deras kost så är denna bok en bra början. Den beskriver hur det moderna vetet hybridiserats för 100 år sedan för att passa skördetrösken och bagaren, men inte individens hälsa. Läsvärd och lättläst bok, om man är färdig att ta emot den kunskapen alltså.




Nancy Appleton: Suicide by sugar. En av de första böckerna jag köpte då jag ville veta mer om sockrets faror. Nancy har kört på med sin sockerupplysning sedan 1970-talet. Denna späda dam har en hel del visheter att komma med. Bland annat listar hon 143 sjukdomar/ohälsotillstånd som konstaterats ha samband med hög sockerkonsumtion.



Renée Voltaire: Salig blandning. Detta är min enda Raw Food-inspirationsbok. Köpte den en gång på Åhlens i Stockholm för att layouten inspirerade till matlagning. Vissa av recepten tycker jag om och den har gett mig insikt i Raw Food-tänket. Men mina egna raw food-kakor kommer oftast till lite på känn, utan destu mer receptunderlag och ibland med stöd av Ilas recept på bloggen Morotsliv.

  
Eat Like a Dinousaur av Paleo Parents. Denna bok har ju då Paleo-recept för småbarnsfamiljer. Den  är mycket pedagogisk och bra om man vill engagera barnena i varför familjen äter annorlunda än alla andra. Det finns en del väldigt fina recept och en tecknad saga i början av boken som i alla fall mina egna barn tyckte mycket om då de var i 2-års/4-års-åldern.


Sarah Wilson, I quit sugar for Life. Jag har inte riktigt hunnit med den här boken ännu men Sarah är stor inom socker-advocacy rörelsen i Australien. Hon är journalist och har lyckats lyfta upp problematiken gällande sockret i Media i Australien på ett mycket bra sätt. Jag har följt hennes blogg i  flera år och i början av året tyckte jag att jag skulle läsa hennes bok. Men tydligen hade det kommit en ny bok av henne som jag i misstag beställde. Verkar riktigt inspirerande den också.


Ulrika Hoffer: Råsmart Familj. Det var den här boken som var den utlösande faktorn till att jag ens fick för mig att min familj skulle vara förtjänt av en kostomställning. Där låg den på nyutkommna böckernas bokhylla i biblioteken i Mariehamn och bokstavligen ropade på mig då jag och min 3-åriga dotter susade förbi med en analkande trotssession som hela Mariehamns befolkning fick ta del av. Det är en pedagogisk, lättläst bok. Även Hoffer är journalist ursprungligen, och det märks. Recepten är urenkla, vilket gör att kostomläggningen inte alls känns för övermäktig. Plus att hon kör väldigt lätta principer: bort med socker, gluten, mjölk och alla som är processat, tillför allt som är nyttigt i fiffigt format så att barnen gillar vad de äter. Helt suverän bok för nybörjare!



Natasha Campbell-MacBride: GAPS. Den här boken är en Bibel för de som försöker bota autism och adhd hos sina barn på naturlig väg. Den riktar sig också till familjer med astma och allergier. Den förklarar i detalj vad som händer med tarmarna och bakterierna då barn får problem med maten eller i fall av autism (läckand tarm, skadade tarmväggar) samt ger alla verktyg till hur man kan åtgärda problemen. GAPS-dieten är ingen quick fix, och för egen del, fast jag velat använda mig av den för att själv hela mina tarmar på naturlig väg så har jag aldrig hittat tiden till att göra så stora kostomställningar som den kräver. Har konstaterat att jag inte heller har så stora problem att jag skulle behöva göra så drastiska förändringar i min kost. Men det är en bok som gett mig mycket kunskap och förståelse för skadade tarmar och olika sorters problem.


Ulrika Hoffer: Smarta Sötsaker. Detta är uppföljaren till Råsmart Familj. Om jag gillar den nästan ännu mer än den första boken. Vilka smaskiga och lättlagade kakor alltså! Då den kom ut hade jag redan utvecklat många egna recept, men ändå hittade jag en massa bra i den här boken. Så bra!


Ann Fernholm: Ett sötare blod. Den här boken blev snabbt en klassiker i mitt bibliotek. Ann går in på djupet i vetenskapen och kopplingen socker-ohälsa, och hon gör det på ett mycket trovärdigt sätt. Eftersom hon har erfarenhet av att fungera som journalist (och forskare) så klarar hon av att göra det svåra mycket lättförståeligt. Rekommenderar denna bok åt alla som känner att de vill dra ner på sockret men inte hittar motivationen. En riktig kick i baken alltså.




Ann Fernholm: Det sötaste vi har. Uppföljaren till Ett sötare blod, nu fokuserar Ann på enbart barnen och deras hälsa. Hon går in på det här med tarmhälsa (se GAPS-boken) hos barn och varför barn mår så dåligt och har en massa sjukdomar som de inte hade förr. Den här boken borde ALLA FÖRÄLDRAR läsa, och deras föräldrar, och alla som jobbar med barn. När man läst den här boken verkar inte det eviga gottandet i fredagsmys och det gömda sockret i barnens mat längre alls så hejsan. Nej det verkar rent ut sagt livsfarligt! Läsvärd bok, absolut!


Jennifer McGruther: the Nourished Kitchen. Den här boken är kanske den som är mest Slow Food i mitt bibliotek. Det handlar om att gå tillbaka till rötterna, laga mat som man gjorde förr i tiden, ta vara på alla lokala råvaror, göra god basmat helt enkelt. Jag uppskattar speciellt avsnittet som behandlar mjölk, råmjölken och alla olika sorters syrade mjölkprodukter, allt från piimää och fil till skyr och kefir. Väldigt fint illustrerad dessutom.



2 kommentarer:

  1. Har du förresten någonsin hört om den s.k. Dunning-Kruger-effekten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta och kolla upp "sociology of absences", lär ge dig lite mer att tänka på!

      Radera